8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

اکسان-‌موبیل-kianpetroleum
اکسان-‌موبیل-kianpetroleum

پیشینه‌ صنعت پالایش نفت در سنگاپور به پنج دهه قبل می ‌رسد. بعد از سوددهی صنعت پالایش و ایجاد رونق اقتصادی در این کشور، شرکت ملی نفت هند و برخی کشورهای منطقه به فکر رقابت با این کشور افتادند. آن‌طرف میدان هم سنگاپوری‌ها دست روی دست نگذاشتند و دو هدف را در پیش گرفتند یکی از این اهداف تقویت جایگاه این کشور به‌عنوان پایگاه ذخیره‌سازی تجاری نفت بوده به‌گونه‌ای که در عرض چند سال این ظرفیت دو برابر شود و هدف دیگر را تکمیل زنجیره‌ی ارزش نفت با محوریت توسعه‌ی بخش پتروشیمی قراردادند تا باروی آوردن به صنایع پایین‌دستی و استفاده از تنوع محصولات این بازار از گردونه‌ی رقابت عقب نمانند.

 این کشور ثروتمند بابکار گرفتن برنامه‌ی درست و حساب‌شده برای این اهداف مثل معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی، در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب رتبه‌ی سوم جهان درزمینهٔ صادرات محصولات پالایشی شد که بیش از نیمی از آن را به مالزی ، اندونزی و چین صادر می‌کند.

مرکز صنایع پتروشیمی سنگاپور

دولت سنگاپور قصد دارد در درازمدت، همچنان ظرفیت پالایش خود را افزایش دهد. جزیره جورانگ در جنوب این کشور مرکز صنایع پتروشیمی سنگاپور است؛ که با ساخت پتروپالایشگاه بزرگ جورانگ در آن ، به سمت ساخت نسل جدید پالایشگاهها حرکت می‌کند. پالایشگاه‌هایی که با ترکیب و حذف برخی واحدهای پالایشی، چند مرحله در تکمیل زنجیره‌ی ارزش نفت پیش رفته و با محصولات متنوع، چندین برابر ارزش‌افزوده بیشتر را دنبال می ‌کنند.

اکسان ‌موبیل

اکسان ‌موبیل (ExxonMobil) شرکت نفت و گاز آمریکایی و دومین شرکت نفتی بزرگ جهان است ، که دفتر مرکزی آن، در شمال شهر ایروینگ ، تگزاس قرار دارد.

شرکت اکسان‌موبیل، هم‌اکنون به‌عنوان دومین شرکت بزرگ جهان بر پایه میزان درآمد سالانه ، شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۲ این شرکت ، در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰، در رتبه نخست از بزرگترین کمپانی‌های جهان قرار گرفت. در سال ۲۰۰۷ ذخایر نفتی اکسان‌موبیل؛ معادل ۷۲ میلیارد بشکه، برآورد شد.

با توجه به تعداد ۳۷ پالایشگاه نفت این شرکت، که در ۲۱ کشور مستقر می‌باشند، اکسان ‌موبیل با ظرفیت پالایش روزانه ۶٫۳ میلیون بشکه نفت، بزرگترین پالایشگر جهان، محسوب می‌شود.

شش کمپانی برتر نفتی جهان

در فهرست شش کمپانی برتر نفتی جهان ، که به نام «سوپرمیجر» طبقه‌بندی می‌شوند ، اکسان‌موبیل ، رتبه نخست را ، به خود اختصاص داده است.محصولات تولید شده توسط شرکت اکسان‌موبیل ، با سه برند «موبیل»، «اکسان» و «اسو» عرضه می‌شوند. بنیان‌گذار این شرکت نفتی ، جان دیویس راکفلر بود

کشور سنگاپور فاقد منابع هیدروکربوری بوده و تمامی نفت و گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین میکند. گاز طبیعی از طریق دو خط لوله از کشور اندونزی و یک خط لوله از کشور مالزی وارد این کشور میشود. همچنین ساخت ترمینال گاز مایع بهمنظور متنوع کردن ذخایر سوخت و عدم تکیه بر دو کشور مالزی و اندونزی برای واردات گاز، در دستور کار قرار گرفته است.

گاز طبیعی غرب دریای ناتونا

گاز طبیعی از غرب دریای ناتونا در اندونزی به طور مستقیم از طریق ۶۴۰ کیلومتر خط لوله زیر دریا به ورودی ترمینال سم گاز در ساکرا جورانگ وارد می شود. طبق توافق امضا شده در سال ۱۹۹۸ میلادی اندونزی متعهد به عرضه ۳۲۵ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در هر روز، به مدت ۲۲ سال به سنگاپور شد. نمودار ۱ میزان نفت خام وارد شده به کشور سنگاپور از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۸ را به تصویر می کشد.

همان طور که در این نمودار مشاهده می کنید بیشترین میزان نفت خام وارداتی به سنگاپور در سال ۲۰۱۷ و به میزان ۶۶۷/۹۸۱ میلیون بشکه  بوده است و کمترین میزان واردات نفت مربوط به سال ۲۰۰۹ و پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است. نکته قابل توجه این است که پس از سال۲۰۰۹ روند واردات نفت خام به سنگاپور همواره صعودی بوده است و این موضوع حاکی از این است که طی سال های مذکور سنگارپور همیشه با رشد اقتصادی مثبت مخصوصا در بخش صنعتی خود مواجه بوده است. همچنین بر اساس اطلاعات مندرج در نمودار ۲ نفت خام وارد شده به سنگاپور بیشتر متعلق به کشورهای امارات، عربستان و قطر وارد کشور سنگاپور بوده است.

هفتمین پالایشگاه بزرگ جهان پالایشگاه اکسون موبیل سنگاپور با ظرفیت ۵۹۲ هزا بشکه در روز است.

این پالایشگاه از دو سایت اصلی در دو نقطه مختلف و دو جزیره مختلف کشور سنگاپور تشکیل شده است بخش اصلی آن در جورونگ با ظرفیت ۳۰۲ هزار بشکه و سایت دیگر در جزیره چوآن سنگاپور با ظرفیت ۲۹۰ هزار بشکه قرار دارد.

احداث و بهره برداری

قسمت اصلی این پالایشگاه در سال ۱۹۶۶ احدث شد و چهار سال بعد و در سال ۱۹۷۰ سایت دوم آن نیز ساخته و به بهره برداری رسید.

کشور سنگاپور که از چند جزیره تشکیل‌شده است. ازلحاظ مساحت از تهران هم کوچکتر است. ذخایر معدنی اندکی دارد و اقتصاد پررونق خود را مدیون بخش خدمات و صنعت است. رشد تولید ناخالص داخلی‌این کشور ، ۱/۲ درصد است .جزیره ی پرتراکم سنگاپور، با جمعیت ۵.۶  میلیون نفرو با جاذبه های گردشگری  فراوان،هم‌اکنون چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا است.